اکو تحلیل-رئیس سازمان چای کشور گفت: از ابتدای امسال نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم چای ایرانی به ارزش ۱۲ میلیون دلار صادر شده است.

به گزارش اکو تحلیل از وزارت جهاد کشاورزی، حبیب جهانساز روز دوشنبه با اشاره به برنامه حمایت از چایکاران با پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، بیمه و تأمین نقدینگی برای خرید کود شیمیایی اظهار داشت: تاکنون ۱۰۹ میلیارد تومان و از طریق بانک‌ها حدود ۷۹ میلیارد تومان سرمایه در گردش به چایکاران پرداخت شده است تا سالانه حدود ۲ هزار هکتار باغ رهاشده وارد چرخه اصلاح و احیا شوند.

وی با اشاره به همکاری سه بانک برای ارائه تسهیلات بانکی با سازمان چای کشور، گفت: یک بانک خصوصی با نرخ ۴ درصد برای عملیات اصلاح، احیا و مکانیزاسیون باغات با بازپرداخت سه ساله، بانک دیگر برای بهسازی کارخانه‌ها با سقف ۳ میلیارد تومان و نرخ ۱۵ درصد و بانک سوم برای سرمایه در گردش باغداران و توسعه مکانیزاسیون کارخانه‌ها با نرخ ۴ درصد و بازپرداخت سه ساله با سازمان همکاری می‌کنند که این برنامه‌ها باعث شده چایکاران بتوانند عملیات اصلاح و بهسازی باغات خود را بدون دغدغه مالی انجام دهند.

جهانساز افزود: امسال صادرات چای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته و نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم چای به ارزش ۱۲ میلیون دلار صادر شده است.

وی با تاکید بر جلوگیری از واردات مازاد بر چای به کشور، افزود: این امر سبب شد تا کفه بازار به نفع تولید داخلی باشد و چای ایرانی با کیفیت بالاتر در بازار داخلی عرضه شود و مصرف‌کنندگان تشویق شوند از چای داخلی استفاده کنند.

رئیس سازمان چای تمرکز در افزایش تولید، ارتقای کیفیت، تأمین بازار داخلی و توسعه صادرات را مورد تاکید قرار داد و افزود: تولید چای داخلی با بسته‌بندی‌های متنوع، از جمله چای سبز و دمنوش‌های گیاهی می‌تواند سهم بازار داخلی و صادراتی افزایش دهد.

جهانساز گفت: برنامه‌ریزی‌های پنج ساله و حمایت‌های مالی و بیمه‌ای باعث شده است صنعت چای ایران مسیر توسعه پایدار را طی کند و با ادامه روند احیا و اصلاح باغات، تسهیلات ارزان‌قیمت و توسعه مکانیزاسیون، صنعت چای کشور نه‌تنها قادر به تأمین نیاز داخلی است، بلکه ظرفیت صادراتی خود را نیز تقویت کرده است.

به گفته وی، مدیریت هوشمند واردات و برنامه‌ریزی پنج ساله شهرستان‌ها، حفاظت از اراضی کشاورزی و ارتقای کیفیت محصول، چشم‌انداز روشنی برای توسعه پایدار صنعت چای ایران ترسیم کرده است. این اقدامات نویدبخش افزایش رضایتمندی چایکاران، تثبیت جایگاه چای ایرانی در بازار داخلی و گسترش حضور آن در بازارهای جهانی است.